Sanna Panna

Äldre Herre

Publicerad 2013-01-25 16:06:38 i min första blogg,

Fick ju punka igår på mitt vinterdäck (ja de va Linnea som fick punka) OFTA få punka på ett vinterdäck??
Ja hon körde över en skruv som stack upp från en dosa som låg ute...
Vinterdäck måste man ju typ ha eller hur?
Så dagens hejhejpåhejjen vart att försöka åka in tillo den stora staden Östersund o se om NÅN kunde laga mitt däck ja nu eftersom de fortfarande är full vinter här i Jamtland.
Så kom ja på att de SKA ju finnas nått i Lungvik???
Så jag åkte dit,finns ju ett industriområde där,körde sakte o kollade på varenda skylt ...
Näää inget som de stod NÅÅ om däck eller annat som har med däck att göra...
De finns djukt många små gosiga röda hus där på en av gatorna som då är nån form av företag...
Svängde runt hörnet o fortsatte på nästa gata (ja om man nu kan kalla de gata ja vet inte)
Så kom jag fram till ett LITET hus igen där de står Jämtlands Bildemontering..Hmmm jahapp men de heter ju skroten i Lungvik...ja ja jag kanske kan fråga dom OM de vet VART man kan få laga sitt däck....
Går in o möter en kvinna som pratar i telefon samt en äldre herre (kan tippa på att han var minst 70 år)
 
Hejsan sa jag,jag undrar om ni vet vart man kan lämna in ett däck på lagning här i Lungvik...
Äldre Herre: jaha?? Hmmmm tänkte du på nån speciell affär?
Jag: Nää bara att jag vet att de ska finnas nått här i Lungvik...
Äldre Herre: Nää de vet ja inte du,men annars gör ju vi sånt....
Jag: JA MEN VA BRA...kan ni göra det idag typ?
Äldre Herre: Har du däcket me dej?
Jag: (tänker NÄÄÄ de är hemma i Ringsta) Ja det har jag....
Äldre Herre: Ja men då ska vi kika på de då o följer med mej ut i bilen.
Jag: Ja va bra att du kan fixa de här idag..
Äldre Herre: Ja vi ska kika på re här nööö (han bär däcket genom butiken ut genom en annan dörr o till en verkstad som finns på baksidan av huset) muttrar: de här ska vi kika på o se om vi kan fixa däcket.
Jag: Ska jag återkomma sen under dagen (jag följer efter han)
Äldre Herre: Nää följ me du jag kan se om ja kan fixa de nu...
Jag : (Går efter han snäll som en hund) Han bär däcket under ena armen samt öppnar dörren så att jag ska gå in först me den andra...
Oj va fint ni hade härinne då??
Äldre Herre: Jaa härinne mekar vi med bilar,så om du vill ha nått kamremsbyte eller nått annat lagat ska du ringa oss.
Jag: Ja men de står ju bildemontering på skylten?
Äldre Herre: Ja förut skrotade vi bilar men nu skickar vi bilarna till storskroten istället o så lagar vi bilar istället.
Vidare börjar han vissla o säger mest hela tiden :Nu ska vi seeee ,Nu ska vi seeee,Nu ska vi seee
Jag måste fylla däcket med luft först så ja kan se vart de läker..
Jag: Aaaaa...
 
Äldre Herre: Jaha du,nog ere punka alltid (Nu ska vi seeee)
Letar nått verktyg på alla hyllor(känns som timmar när han gör det) Nu ska vi seee Hmm va fasen Ligger den nu då???? Hmmmm.....
Tänk om de andra kunde lägga tebax grejjerna på samma ställe tycker du inte?
Jag: Jooo......
Äldre Herre: Nu ska vi seee,här är den (börjar blåsvissla på nått som är het obegripligt)
Hmmm dam-di-dam Popp dam-di-dam Hmmmm få se nööö....
Jag: JAG kan komma tebax sen under dagen...
 
Äldre Herre: Har du bråttom?
Jag: Mmm näää
Äldre Herre: Ja men då kan du stanna så länge de här e snart gjort....
(Nu har det gått minst 20 min)
Jag: Står tyst o tittar på han ,han låter o muttrar o säger ideligen Nu ska vi seeee....
Hittar slutningen en syl som han slår in i däcket där de nyss pyste ut luft..
Det blir tyst i däcket...
Han skrattar järnet hahahahaha jaaaa här är det o de va ett redigt hål oxå.
Jag: (tänker ja men du slog ju nyss in en syl i däcke såååatteeeee) Hålet är ju STORT...
Han pruttar o låter fortfarande hela tiden medans han med sylen rotar runt i däcket o ska prova känna om han hittar nått som nu gjorde så att däcket fick ett hål i sig....
Jag: Va bra att du kunde fixa de här IDAG.
Äldre Herre: Jaaaa INGA PROBELM....Nu ska vi seeee....
Jag : Zzzzzzz.........
 
Äldre Herre: Du måste nog ha kört på en spik eller nån skruv eller nått.
Jag:  Mmmmm....
Sen går han till den LÅNGA bänken som finns på ena sidan av den långa väggen och LETAR igen.
Äldre Herre: Men vart ligger den där nu då???
Ja men här är den ju,Nu ska vi seeee...de här är BRA GREJJER de....
 
Han tar fram en sax o börjar joxa med grejjen o muttrar minst 20 ggr men såå segt de här va idag då.....
Det känns som han håller på 20 min till för att få bort en bit av de där sega som han sen tänker sätta på ett annat verktyg så då SEN SKA NER I DÄCKE....
 
Äldre Herre: Sånna här grejjer finns inte längre på bilverkstäder elle däckfirmor längre..
Jag: Nähäääää?
Äldre Herre: Ska ja tala om varför?
Jag: Ja gör de.....
Äldre Herre: Jo för de här håller hur länge som helst o billigt är de oxå,de större firmorna dom vill ju helst att man ska köpa nytt däck ju,det är INTE MÅNGA IDAG som lagar däcken,ja all vill ju tjäna pengar så det är därför...
Jag: Ja men om däcket är nytt ska man väl inte behöva köpa ännu ett bara för att man fått punka???
 
Äldre Herre: Ja men däck kostar ju inte en förmögenhet heller...
Jag: Jo men JAG tycker de är dyrt ja beroende på vad man vill ha för kvalite???
 
Äldre Herre: Ja dom ligger ju på mellan 600-1200 st ju...billigt ju
 
Jag: Det blir dyrt om man ska köpa 4...
Han har nu fått dit de där sega på de där verktyget o ska nu trycka in det i hålet på däcket ( och med hjälp av en mindre hammare) sen tittar han på mej o skrattar: jaaaa nu ska vi seee om ja lyckades på första försöket)
Jag: Fejkskrattar aaaaa hahahahahaha.......
Äldre Herre: Men tammetusan,jag tror bestämt att jag fick till de på en gång....
Måste fylla upp däcket igen med luft å sen får den stå så (allså med pumpgrejjen kvar i däcket)
Se om trycket minskar.....
(Han blåstirrar på mätaren)
Min mobbe ringer,det är lelle som säger att dom är klar på Hudmott med Travis.....
(Jag svarar med mitt namn)
Jag: (som pratar med Lelle) ja jag kommer snart är i Lungvik o lämnat in däckepå lagning ,jag ringer när jag åker därifrån...
Hela samtalet tar 20 sekunder....
Äldre Herre: Jaha du heter Susanne...
Jag: Aaaa....
Äldre Herre: Ja men verkar ju vara tätt nu så....
Jag: Va bra då ska väl jag BARA göra rätt för ,mej då....
Äldre Herre: Vill du att jag ska balansera det oxå? Du kan få vara med o TITTA HUR MAN GÖR...
Jag: Hmmmm jaha? Öh? Ja men gör det du....ja kan kolla på dej ja....
BARA den grejjen att balansera dock 10-15 minst....
 
Då kommer det in en annan snubbe i verkstan...
Men TJENNNARE Till Äldre Herre...
Ja men hej då de va inte igår,vad gör du här?
 
Till slut är vi då äntligen klar med DÄCKET.....Då han frågar om han ska montera på det på bilen
Jag: Näää du de gör ja själv ,nada problemo...
Äldre Herre:Oj va du kan fixa då......
Jag: Japp ,det är för ja är bäst på däck..:))))
 
50 min senare var ja på väg till Lassa för att hämta upp Linnea o Jay samt Travis o vart 250:- fattigare
 
Innan jag gick så sa jag :Men tack för hjälpen iaf då..
Äldre Herre: De va så lite så,nu vet du vart du ska ringa om du får nått fel på bilen,DÅ SKA DU RINGA HIT...
Jag: Ja men fan ,de blir på diiirkten de......
Hej då......
 
 
 
Här har vi DÄCKET som gjorde att jag va tvungen att Blogga om de oxå...
 
 
TJING......
 
 

Kommentarer

Postat av: Birgit

Publicerad 2013-01-25 17:42:22

Andas.....ta't lugnt.....andas....

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

raskan99

Ta mej som jag är när jag inte vart som ja skulle.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela