Sanna Panna

Mälsåker..O Gros Bois...

Publicerad 2008-08-18 15:48:15 i min första blogg,

Ja för att fortsätta historien så håller jag mej kvar på Mälsåker ett tag till....
Det där med att sköta om travhästar kom ju av sig självt tack vare mamma kan man ju säga o min styvpappa Arne.
Jag minns när jag för första gången fick köra fort i sulky,vet ni hur nervös jag var då men samtidigt mallig att JAG äntligen fick köra som alla andra anställda hos Stig H..

Den första hästen jag fick köra fort med hette Kusen en fin fux (i mina ögon as fin) jag var nog runt 12-13 år minns inte så noga jag har till o med en bild ni vet ETT FOTO sånt där man håller i hahahaha....har massor med bilder så jag måste scanna in dom..
Vem som *passa* Kusen kommer ja däremot inte ihåg....

Stickan hade redan då värsta kanon hästarna,har jag nån läsare som är lite äldre som är intresserad av travet så vet ni vicka dessa hästar var...
- Duke Iran skötare Leif Rydgren
-Fame skötare Karl-Åke Larsson
-Tim Cross skötare Engan (minns inte hans hela namn)
-  V I P skötare Kerstin Rask
-Mustard-den kom från Sören Nordin för han fick inte till honom,men det fick Stickan minsann..

Fler hästar jag minns..
Jet Clipper
Bibbi Bulwark
Det kommer att ploppa upp mer hästar i skallen så småningom....

Jag kan nämna att redan då sååå länge sen så kom Reijo Liljendahl in i bilden hos Kung Stig så nu fattar ni (ni som vet att han idag är försteman hos Stig) hur länge han vart anställd  hahahahaha.........

1978 gick ja ut nian o samma år så fixade min MOR jobb åt mej i Frankrike på ett ställe som heter Gros Bois..
Min mamma ville att iaf JAG skulle få chansen att få åka ut o resa o göra det hon inte fick hahahaha nämligen jobba med travhästar i ett annat land (brodern han har vart i USA i gjort samma sak)

I lastad i en hästbuss med grejjer som ja skulle ha med mej bar de av till Frankrike.....
Visst,kanon ju jobba med drömyrket o vara i ett annat land men gissa vad nervös jag var HUR SKULLE JA KUNNA LÄRA MEJ SPRÅKET?
Min mor har en väninna som är gift med en fransman hon heter Anki o de va hon som fixa jobb åt mej ....
Hon bor kvar än tillsammans med samma gubbe Jean-Luc

Nu jobbade inte jag hos dom från början utan ja fick jobba hos en tysk tränare som hade bott länge i Frankrike ....
I början kan ja väl säga att de va inte så värst kul eftersom alla svenskar jobbade för Jean-Luc o Anki o ja typ ba
fick vara hos en som bara hade fransmän anställda + hans odåga till son som trodde han ägde hela stället...

Tidiga mornar o fullt arbete fram till 12 sen äta o sen sova SIESTA så såg dagarna ut..
Vi SOV fram till kl 18 00 o sen var de upp o jobba igen men då bara för att ge mat o SMÖRJA SELAR de skulle göra precis varje dag,så ni kan ju tänka er hur mjuk o smidig dessa selar var...
Det fanns tränings selar o de fanns sela vi skulle använda när de starta ....o oändligt många huvudlag....

Rotat fram bilder på Gros Bois...





Träningscampen är vacker o oändligt många körvägar som bara är gjord för hästar....









Öppna boxar så dom kan stå o kika o de snälla kan ju stå såhär....Ja visst det finns andra djur oxå Getter o TUPPAR...( JAG  hatar tuppar)





Dessa hus ni ser är stallar o boende för drängar o Tränare....



Eleazar o

Verroken Léopold
Vann Prix d'Amérique 1980 o Då var ja nere i Frankrike så jag har sett två Prix d'Amérique de ni.....


På den tiden ja jobbade i Frankrike (nu vet ja ju inte) så de unghästar vi fick in 2-åringar dom skulle ridas in först o sen några tömkörningar o sen slängde de på vagn o sele o här i Sverige så tömkör man ju först...

Jag fick in en liiiten liten 2-åring han va fux o as liten o då jobbade jag för Jean-Luc han sa åt mej att ja skulle ut o rida.
Ut o rida?? hmm vänta nu orkar han ens bära mej på ryggen???
Ja men så var de ja drog väl på sadel o träns o sen red ja ut han va vinglig o rädd att gå typ men han gjorde inget för att kasta av mej....den lilla stackarn......

Mina 2 år i Frankrike gav mej mkt skinn på näsan både språket (som ja glömt idag) o sättet att jobba på de va inga sötbrödsdagar precis,tidiga mornar o sena kvällar o att man inte vart alkoholist får man ju vara glad för hahahaha..
Innan man skulle käka så va de en del APERTIFFER före maten ...........

Vi har ju en del svenskar där nere bla Stig H Johanssons fru Karin Så jag har jobba med henne oxå ........
Ja de e mkt man inte visste då så man vet idag ju HUR DE KAN BLI.......


När ja till slut kom hem från Frankrike så fick ja nästan omedelbart anställning hos Stig H...o de va 1980...


En lite rättelse angående Mustard som var en av tre den årgången efter Tibur (Mosquito, Minx och Mustard)alla uppfödda på Sandemar. Mustard började hos Stig men blev flyttad till Sören som en sista utväg då han inte var helt lätt att balansera, han blev aldrig an bildskön travare heller för den delen även om han var en av de bästa i sin årgång. Det var en ständigt återkommande fråga till både Sören o Stig "varför inte Stig fick nån ordning på honom?" Sörens svar var -att när Stig är lika gammal som mig så får även han ordning på honom.

TACK Bettan......ja kände de va fel nånstans nu är allt på plats haha puss....




Fortsättning följer.......



TJING.......

Kommentarer

Postat av: Bettan

Publicerad 2008-08-18 17:24:33

En lite rättelse angående Mustard som var en av tre den årgången efter Tibur (Mosquito, Minx och Mustard)alla uppfödda på Sandemar. Mustard började hos Stig men blev flyttad till Sören som en sista utväg då han inte var helt lätt att balansera, han blev aldrig an bildskön travare heller för den delen även om han var en av de bästa i sin årgång. Det var en ständigt återkommande fråga till både Sören o Stig "varför inte Stig fick nån ordning på honom?" Sörens svar var -att när Stig är lika gammal som mig så får även han ordning på honom.

Puss

Postat av: Lena

Publicerad 2008-08-19 05:52:40

Gissa vem som njuter av läsningen???? Helt klart kommer det en översättning till annat språk vad det lider!!!

Ha det gott!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

raskan99

Ta mej som jag är när jag inte vart som ja skulle.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela