Sanna Panna

Vart var det ja skulle börja?...

Publicerad 2008-08-15 11:39:35 i min första blogg,

Jag har damp ja,jag kommer inte in på min andra sida ,hittar inget ställe man loggar in på hmmmm ja får be experten Tobbemannen att fixa me det.....men under meen time så kan ja börja här...

Som barn så bodde jag ett tag hos min moster,min mamma jobbade för fullt då på den tiden hos en tränare som hette Stig Engberg,mamma va ung o travtokig...

Jag tror jag var 6 år när ja flyttade till mamma då hade hon fått jobb hos Stig H Johansson o han hade precis fått ett eget ställe ute på Mälsåker,det ligger 2 mil från Strängnäs ca......

Vi bodde i SJUAN...hahahahahaha ja de gjorde vi ett hus gjort av tegel o ja va typ as rädd på nätterna för de va så mörkt o kusligt där...

Stig delade stallet med Lars Lindberg (fortfarande tränare) för han hade hand om avels arbetet å då vart de sedemera ett STUTERI....Mälsåkers Stuteri...
Jag kommer till o med ihåg va hingsten hette som hade full upp hahaha han hette Newport Hanover...
Jag har rota fram lite bilder dock ej från den tiden ja bodde där....




Här är själva stuteriet....i mina ögon såg de fräschare ut på den tiden ja bodde där hmm ja ja....




I den vita stallet jobbade mamma o hon jobbade tillsammans med en Thomas Bergqvist....Ett bra team (uppfattade jag det som) Jag tror att Thomas fortfarande bor kvar o är tränare (inte säker)




Bild längre ifrån så travbanan syns,som ni ser så finns de ett större stall oxå till vänster med fler boxar o när jag bodde där så hade Stig alla stallar o sen om ja inte minns fel(tänk på att jag e gammal) så kom skåningen dit MAMMA HJÄLP MEJ vad hetter han? Nilsson i efternamn iaf.....han tog över de stora stallet...Kom på va han hette du Hans Nilsson...:) Hårdisken började o jobba....



På Mälsåker så finns det ett slott as fint numera .....men när jag var barn så stack vi dit ibland o TOG OSS IN...det fanns ju hemliga ingångar ju hahahaha......
Nedanför slottet ligger Mälaren där badade vi as mkt både själva o med hästar,nyttigt för dom att simma ju...




Slottet är idag väldigt renoverat o nu  kommer man nog inte in nånstans...haha...
Eftersom ja va så lite så fick ja inte hålla på så mkt med hästarna utan de vart ju mkt senare typ när jag var 12 eller nått...
De som jobbade hos ..................




De hatade typ foderhelgerna så jag tog alla (man må ju ha pengar) Alla jobbade 6 dar i veckan men på lördagarna så slutade alla tidigt...
Då tog jag över dvs ge dom mat....
O på söndagarna så skulle en hel del hästar ut i hagen för de va så kallade muskelhästar...
Dom var tvungen att få komma ut alla dar i veckan annasr fick de muskelförlamning..
Fodra på morron ,mitt på dan o em de va mitt jobb de.....
För en foder helg så fick ja 350 spänn faaaan va mkt pengar de va DÅ...på antikens tid(enligt mina barn) Fattar ni 350 spänn,vet ni hur många polare ja fick på skolan...hahahahahah närå ba skoja men ja var den enda som hade pengar tror ja av alla mina klasskamrater...


När jag var 13 år o herre gud ja ja så vart de STREJK helt plötsligt bland lärlingarna o just då hade Stickan anmält till Tyskland en av hans stora Stjärnor Scott Eden..
Jag vem fick åka då?? Jo jag lastade mej o häst på buss mot ÖSTBERLIN.....asså muren va ju kvar då ju...

Jag minns Tullen vi fick vänta flera timmar för en Vet skulle komma o kika på papper o hästar o runt om hela bussen ja när han till slut kom var full med soldater med K-pistar ja va typ skiträdd...
Vet gick in i bussen o GLODDE (han tittade inte ens på hästarna) sen tog han en näve HÖ o kastade ut på asfalten , o samma sekund så tog alla soldater ett steg framåt,Belin (chaffisen) så åt mej o ta bort allt fort de fick inte va ett enda strå kvar.....

Sen fick vi åka....idag kan man ju undra varför han gjorde så va de nå slags MAKT???

I hällregn vann Scott Eden o jag fick 2000 i dricks av ägaren + hans seger täcke (har kvar de än) så jag kände mej som en miljonär o Stig tackade mej för att jag hade tagit hand om hästen på ett bra sätt (sånt glömmer man aldrig)


Fortsättning följer för er som är intresserade............



TJING.........

Kommentarer

Postat av: Maidie

Publicerad 2008-08-15 14:06:04

ÄNTLIGEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Fortsättning snabbt.



Kramis från söder.

Postat av: Nickan

Publicerad 2008-08-15 14:26:26

Härlig berättelse och vackra kort! Vill veta mera! Ha dè

Postat av: Helena

Publicerad 2008-08-15 20:42:56

Kul läsning !! Är själv travintresserad med en delägd travare. Fick en länk hit av Nannis ! =)

Postat av: Bettan

Publicerad 2008-08-15 21:53:37

Japp. Snabba ryck nu. Fram med upploppsoljan o jiiihaaaaaaaaaaaaaaa nu kör vi så de ryker. :)))))

Postat av: Bettan

Publicerad 2008-08-16 16:40:47

Jobbade 14 dar på Mälsåker kan ha varit -75, är lite osäker. Kommer ihåg att vi körde fort på isen o jag var LIVRÄDD för jag trodde den skulle spricka. Kommer inte ihåg om jag bodde inne hos er men vet det var Lillian jag jobbade för.

Puss

Postat av: Lena

Publicerad 2008-08-18 05:47:41

Jag säger bara ÄNTLIGEN!!!!! Ser fram emot den intressanta fortsättningen!!!!!

Vi hörs snart!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

raskan99

Ta mej som jag är när jag inte vart som ja skulle.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela