Sanna Panna

Jag var kvar i Frankrike när....

Publicerad 2008-08-20 12:28:15 i min första blogg,

Stig köpte Alby Gård..


Stora Alby köptes av Stig H Johansson 1979. Gården, belägen några kilometer öster om Upplands-Väsby centrum, genomgick snabbt en radikal förvandling från arrendejordbruk till träningsanläggning för ett 70-tal travhästar.

Stig H kunde flytta merparten av sin träningsrörelse från det tidigare högkvarteret Mälsåker utanför Strängnäs. Verksamheten hamnade därmed betydligt närmare hemmabanan Solvalla.

"Från att ha haft en timmes bilresa mellan Mälsåker och Solvalla fick vi bara en kvarts bilväg till banan. En förändring som uppskattades högt, såväl av mig som mina anställda", erinrar sig Stig H.

Stallkapaciteten på Stora Alby utökades 1991 med en ny byggnad intill träningsbanan. Den byggnaden fick till följd att 104 hästar som mest kunde inhysas och tränas vid anläggningen. I dag, efter ytterligare ombyggnader och renoveringar av huvudstallet, har ett toppmodernt Stora Alby utrymme för 94 hästar. Inom den 125 hektar stora fastigheten finns också ett flertal bostadshus.

Vägbeskrivning: Från E4 i Upplands Väsby, sväng av vid Glädjens Trafikplats österut mot Täby Kyrkby, kör ca 5 km och sväng vänster vid skylten Stora Alby. Från E18 (Norrtäljevägen), följ väg 265, fortsätt rakt fram mot Upplands Väsby i stället för att fortsätta väg 265 mot Sollentuna. Efter ca 1 km finns skylten åt höger in till Stora Alby.









Fortsättning Följer.......



TJING.....

Kommentarer

Postat av: Sanna

Publicerad 2008-08-20 12:34:59

Ha en fortsatt bra dag :) Spana gärna in min blogg och lämna en kommentar :)

Postat av: Bettan

Publicerad 2008-08-20 22:25:30

Det var så lite så..........en del grejer komer man i håg hur bra som helst. Har en massa onyttigt vetande på lager...........

Puss lilla gumsan

Postat av: Lena

Publicerad 2008-08-21 01:16:40

Kul att läsa lite trav (hittade din blogg via Lena R´s hemsida). Stora Alby var vi till i studeibesökssyfte 2 år i rad när vi var på Elitloppet. Det var rätt nytt då, om inte jag minns helt galet så höll Stig H på att göra en rakbana eller om den precis var gjord.

Postat av: LG

Publicerad 2008-08-22 11:19:47

Mera mera mera och oftare!!! Som (låtsas-)travintresserad väntar man ju otåligt på fortsättningen :-p

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

raskan99

Ta mej som jag är när jag inte vart som ja skulle.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela