Sanna Panna

En av de Mina..

Publicerad 2011-09-13 18:33:35 i min första blogg,

Ja en av de som ja går till på nätterna,han är speciell Mmm lite knepig men samtidigt rolig,han får in sånna där femettor på mej/oss rätt som det är...
Hade ingen aning om hur gammal han va förrens han sa det vid ett tillfälle,han är svårt sjuk,ser dåligt o hör nästan ingenting o cancer har han oxå...

Alla människor är olika o tur är väl det eller hur,men ja kan känna att vissa vill man veta mer om(ska man fråga om deras liv i natten eller ska man inte)????

Iaf så är han vaken mkt på nätterna,han säger att han inte kan sova,han ligger o funderar mkt på livet och när han kommer att dö (han har sagt det)

Vid ett besök så pratade vi om som följer:
Jag: Jaha,vill du att ja ska tömma påsen? (kl va väl runt 02 30) han har kateter.
O: ja de skulle va bra det,jag vill ju inte att de ska läka o börja rinna ut över golvet.
Jag: Nääee de såklart .....(tömde)
O: Kanske man kunde få lite gröt??
Jag: Nääeee de får man inte vid denna tid på dygnet,du vet ju att vi kommer ju hit runt 05 00 o ger dej gröt o macka.
O: Jag gillar dej ja,du är sådär rakt på..
Jag: *skrattar* tycker du de? Men du? Kan du inte prova o lägga dej se om du somnar....
O: Jag de skulle ja kunna göra o så ska ja drömma om dej,när vi är på dansbanan o kramas lite..
Jag: Ja de tycker ja du kan göra o vips är kl 05 så är jag här igen o fixar frulle...


En annan natt hos samma:
Jag: Tjenare hur är det? (ja skulle dit pga av att han hade larmat kl va ca 00 30)
O: Ja du de e bara skit med mej..
Jag: Har du ont? Inatt?
O: Ja ont,ONT har ja jämnt,jag hör inget vettu o jag e blind vettu,snart får ni väl börja mata mej när ja ska ha mat.
Jag: Men du till munnen hittar man alltid (lite skämtsamt)
O: Ja de e lika bra nån slår ihjäl mej,har ju den här cancern oxå,läkarna sa till mej hur länge ja hade kvar att leva.
Jag:Jaha va sa han då?
O: Ja dom vet allt dom där läkarna,han sa MAX 2 år .....
Jag: Oj då,hur gammal är du?
O: Jag är 83 år gammal
Jag: Ååå de kan man inte tro du ser betydligt yngre ut (han gör faktiskt det)
O: Ja jag vet dom säger det,men de har ja fått efter mina föräldrar,dom var alltid glada som ,aldrig sura dom inte ,o fattig va dom oxå,bodde i torpet,pappa jobbade i skogen i 50 år med Yxa o svans han klaga aldrig ,han var alltid glad o mamma med.
Jag: Hur många syskon var ni då?
O: Ja vi var 8 st.Vaför fråga du de?
Jag: Jo jag vet inte haha fattiga,torpet osv oftast brukar de finnas många barn i sånna familjer.
O: Ja det har du nog rätt i,men ja tror att allt är utstakat ja,det finns en början o det finns ett slut.
Jag: Ja men så är det ju,Tur man inte vet slutet,ja allså när den blir..
O: Jag vet ju de nu ja 2 år kan du tänka dej det,om två år är ja borta...
Jag : Ja men de är inte säkert ju....(försöker prata bort det lite)
O: Ja men det är ju så lika bra det ,man är stendöv o blind och cancer vad kan ja göra menar du?
Jag: Ja man ska leva o andas göra så bra man kan för att kunna leva.
O: Näeee det är utstakat...

Han är både rolig o sorglig samtidigt,men ja gillar han jag gillar att gå till han för han har alltid nått *bra* att säga......


Tur vi inte vet när vi ska dö,vi vet att vi ska dö men vi vet inte när.....En jävla tur är väl det.

Alla människor har olika livsöden en del vill berätta allt o andra vill inte säga nått......

*Min* glada norska är 87 år tror ja hon är pigg som värsta ungdomen o glad o väldgit trevlig..
En kväll så sa jag till henne att de finns många olika åldrar på dem vi går till,hon sa ja men ja är väl äldst?
Nääeee är du inte jag tror våran äldsta är 97-98 år så du är ju rena rama ungdomen du hahaha
Oj oj oj sa hon....men så gammal vill inte ja bli .....

Jag hittade denna dikt o ja tyckte de va så talande o så bra:

Hon ville så gärna bli gammal
med barnbarn i sin famn
Nu sitter hon där på rummet
och minns inte ens deras namn

Hon ville ju virka och sticka
små plagg som de skulle få
Men hur hon än försökte
svek henne synen ändå

Hon tittar ut genom rutan
har inget annat att göra
Ingen musik eller radio på
det orkar hon inte höra

De flesta vill leva länge
det hör naturen till
Men att vara gammal
det är det få som vill

 

 

 

 

 

TJING....




Kommentarer

Postat av: strömma

Publicerad 2011-09-15 00:46:08

Vilken vacker bild på händerna.



Ni är hjältar som åker runt och finns till för dom.

Det måste kännas väldans tryggt för dom. Hoppas den möjligheten finns när vi också blir gamla och orkeslösa.



kram

strömma

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

raskan99

Ta mej som jag är när jag inte vart som ja skulle.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela