Sanna Panna

Axplock ur sidan vi som har jobbat på Solvalla.

Publicerad 2012-05-09 14:07:41 i min första blogg,

Så roligt o se vilka som skriver på facebook på sidan(vi som har jobbat på Solvalla) Nu har ju inte jag gjort det men man har ju vart på Valla ett x antal ggr o vet vilka dom är ,ja jag menar dem som höll på med travet när jag gjorde det... Så jag tänkte lägga ut lite statusuppdateringar här på min blogg från den sidan MEST för min skull ......



På tal om original. "Siljan" är ju en av dom. Minns ni han? Sedan har vi ett riktigt original i "Pejje". Kommer ni ihåg honom med kryckan? Med jämna mellanrum fick man åka till bolaget i sumpan åt honom. Inte många nyktra andetag där inte.... Den värsta var väl ändå Bertil Nilsson som var hovslagare hos Sören Nordin. Liiiiite instabil om man säger så.....

Jag kommer ihåg en fortkörningsdag när jag och Krull jobbade tillsammans hos Kaj Widell på banan. Solen sken och Krull ville väl glassa lite och körde ut ilag med mig i kortbike med bar överkropp och kortbrallor. Det han hade glömt var att dagen innan hade vi skott om hästen med manfeldtskor fram. Ni vet en sådan sko med två spänger på tvären som kastar upp otroliga mängder grus. Direkt vi vände upp började Krull skrika som en gris av smärta och hästen blev ju hetare och hetare och hetare...och mer grus kom ju fortare hästen kutade. Det var i alla fall en öppning på 0,9 och Krull blev helt blästrad på överkroppen och benen och jag skrattade så jag höll på att ramla av vagnen 300 meter bakom. Det fanns inte ett hårstrå kvar på varken bröstkorgen eller i armhålorna heller för han satt med armarna rakt upp i luften av någon anledning. I heatet efter var han fullt påklädd....

Norse,kommer du ihåg resan till Piteå.Laguppställning du,jag,Valpen Bosse Baljan o Einstein en av dom roligaste man gjort .Men allt stannar i Piteå.
· · · den 29 april kl. 13:39
  • 2 personer gillar detta.
    • Jan-Olov Norse Alfredsson Ja fy fan Uffe. Då blev man avmaskad för all framtid i alla fall....Tänk när Baljan lagade nattmat direkt på plattan och Bosse Lundqvist hotade med att alla skulle få arbeta gratis i drei jahre. Bäst att inte berätta något mer...



Jag började hjälpa till i stallet hos Sten Helt 1972 - På den tiden var det fest i stallet ganska ofta - Bävern, Glenn, Gillman, Postis, Silverberg och grabbarna............... Jag slet så jag fick näsblod och stallförbud av mamma men det gick ju inte att stoppa en hästgalen unge från att hänga på Valla.........; )


Tänk när jag hade fest en lördag. Jag bodde då i "tummens" lägenhet på svalgränd i sumpan eftersom hon var i staterna ett år. Det var fullt drag när "glädjespridaren" Åslin knackade på dörren. Han bodde i samma hus. Alla blev ju skitless på han men efter en stund så somnade han i alla fall i fåtöljen. Då bar vi ut hela fåtöljen i hissen och tryckte ner han till bottenplanet. Där satt han sedan med gamnacke i 8 timmar och åkte upp och ner hela natten tills han vaknade fram på förmiddagen....sedan hälsade han inte på 10 år.....


Vilken bra sida! Jobbade på Sandemar i mitten på 70-talet, min bästa tid, många roliga minnen!!!


Nappe var ju helt överlägsen. Tänk när han gick upp till travernan och sa till Ulla: Tjenare bladis, kan jag få en räkmacka utan räkor. Alla bakom disken såg ut som fågelholkar....


Jaaa hu verka banan idag då??
Ja,som vanligt två kurvor o två raker,vare nå, mer du ville veta?
A la Borgarn hahaha...
· · · den 26 april kl. 17:11

jobbat hos lars Grew,Kurt Rabe,Ola Samuelsson,Göran Högberg,Jim Oscarsson!
brukar asgarva åt tiden på valla!!


Har fått upplevt många fina minnen på Solvalla och träffat en hel del Jokrar genom åren. Började min bana hos KG-Holgersson, när han flyttade till Skåne så blev nästa anställning hos Stig H. Sedan bar det i väg till Stall Rabo - Kjell Weidsten/Glen Norman. Nästa gubbe blev Sven Österblom där jobbade jag tillsammans med ”smockan”. Därefter drog jag i gång hovslageriet. Det blev ganska många år och skodde runt i de flesta stallen på "valla".


Året var 82..Hade en ridhäst vars avkomma stod hos G.Norman och Gröten passade den. Det i kombination med att syrran, Lotta, som då jobbade hos Hasse Svensson, gjorde att jag fastnade kvar på valla i stället för ridstallet :-)
Jobbat hos Bullen, T.Jansson, Johansson . En nostalgisk tid man gärna blickar tillbaka på :-)

Från stenåldern! - Kom till Solvalla -65 som pryo hos "Ludde" som då hade 25 hästar med fem anställda! Espri var stjärnan. En stor dag när man första gången fick köra henne. -68 vidare till Gunnar Nordin vars stall jag blev trogen. Kört Glenna H i lopp (oärlig) men ändå mormors mor till Victory Tilly.


Jag glömmer aldrig när vi hade 18 hästar till start på Valla dvs 2 i varje lopp,sista loppet va amatörlopp o kusken (minns inte vem de va) kom in i stallet o leta sin häst med piskan under armen....hästen stod i boxen o de va 5 min till defilering..
Jag o Borgarn tog ut hästen o 2 min senare va hästen selad o klar snabba ryck :))

Tänk när man brännt halva veckolönen till morgonfikat på en "gurka" , eller när "Frippe" selade Ritha Lyngholm, som stod på gången i två timmar, för att sen sela av och säga, du vart inte ens svettig i dag!


Man sprang hos lindstet o waller ett par år ,jobbade extra då ' katten" o Robban hade semester. Runar sandberg ville ha mig till hans stall .men så blev det inte annat kom ivägen ;-) och på den vägen är det ,men det roliga tider ,saknar det
Så roligt att gå in på denna sida varje dag o läsa o minnas MKT BRA o rolig sida :))




TJING.....

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

raskan99

Ta mej som jag är när jag inte vart som ja skulle.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela