Sanna Panna

Jag ska be att få återkomma....

Publicerad 2008-08-22 19:12:54 i min första blogg,

Till mitt liv på Mälsåker,vad de gäller Stigs hästar intressant tycker iaf o kanske för de läsare som är lite med i matchen..:)

Så klart hade ju jag en egen häst (inte min i ägo) men han va den ja skötte om o fick rida hur jag ville o när jag ville.
Han hetter Dancer Rodney han var väl ingen stjärna men han va HUR snäll som helst o han fick lixom ja rå om.

Efter att ha frågat ut min mor va de gäller de hästar Kung Stig hade då som va nått att nämna är..
Big Rodney hyffsat bra o mkt stor ja de kom till o med jag ihåg...
Min styvpappa *passade* oxå 2 Derby vinnare nämligen Segertorps Comet 1970 o Rex Rodney 1982.

Han hade även ett bra sto vid namn Holly Rodney bla vinnare av Stochampionatet 1972....
Andra hyffsat bra hästar var ju oxå Sweet Dirt knepigt humör o de va min mor som *passa* henne,henne kunde man INTE bara gå in till jag tror till o med att ingen mer än mamma fick vara i stallet när hon skulle ta ut henne i *gången*

O den hon avskydde mest av alla var Stickan hahahahaha....sjukt ju...
Hon var oxå rätt stor o fux utan tecken...:) Hon vann iaf 27 lopp på 35 starter så de va ju bra.


1976 den 2 maj hahahahahaha vilket minne va?
Klart som fan ja kommer ihåg den dagen i mitt liv,JAG trodde ja kunde allt o va bäst på vissa hästar..
Mamma hade foderhelg o VI skulle släppa ut dagens muskelhästar..

Bla en häst (skithäst) vid namn Happy End vars skötare var om ja inte minns fel Mats Hansson..
Han var hingst allså skulle han ut i hingsthagen...
Matte hade tydligen för vana att släppa grimskaftet strax innan hagöppningen,typ 2 meter innan så han kunde typ SKENA in i hagen....

Det visste jag,mamma sa att hon skulle släppa ut han pga av detta....
Näääeee,sa jag de fixar jag,ja ska lära han ja minsann (kaxig)
Jag gör de då sa morsan...
Jo men klart de så ja tog o hämta han i boxen,satte på grimma o grimskaft o gick ut...
Men eftersom ja visste hur han var så tog ja loss grimskaftet,allså karbinhaken o ringen under grimman o istället tog ja grimskaftet o trädde de i grimman så ja höll  de dubbel så att säga s¨när han skulle sticka så var de ju bara för mej att släppa en del o låta den andra delen automatiskt åka ur grimman.....TRODDE JAG....

Han drog som en avlöning o ja släppte den ena delen o BLÅHÖLL.....
Helvete va de brände till i näven men ni ska inte tro att jag släppte nej för tusan ja höll i .......så att jag va säker på att hela delen av grimskaftet skulle åka genom näven......

Jag stod med knuten näve o skrek nått som jävla hästjävel eller nått o morsan kom ut o undra varför ja stod o skrek..

Jag minns oxå att Stig stod o skodde Fame i stallet hahahahahaha......

Mamma kom fram o typ nästan va arg tills jag tittade i näven......MAAAAAJ GAAAD..
Hela handen va uppfläkt o jag såg typ allt,det var som en stor lapp som nån hade vikt upp så om man ville så kunde man kika på mitt skelett,ja i de här fallet fingerbenet..o blooooon spruta....

Ja ville dö typ :( Sånt här händer bara andra inte mej typ så tänkte jag...
Morsan kuta in till Stickan i han kom ut o kika hahahahaha jag tror han vart vitare i ansiktet än ja va eftersom han e typ KÄNSLIG o se blod (då iaf)...

Smarta Stickan han tog o hämta BOMULL!!! Bomull? men hur smart e de då på en skala? Coolt o plocka bort Bomull i ett sånt stort sår....

Ja ja de vart Bomull o bandage a la häst o iväg till Paniken......

Efter vägen när chocken kom smygande på allvar fick mamma stanna för då skulle ja spy....

Från att dem i Strängnäs kunde fixa de vart de till att åka till Eskilstuna..
Där fick vi vänta i timmar o till slut kom de ...
De hade börja svullna rejält så de fick bedöva o KLIPPA bort mina svettkörtlar o sen sy ihop..
Det vart en gips skena o bandage ......

Trots mitt stora bandage så var de ju givet att jag skulle *hämnas* på hästen genom att börja rida in han..
Men ja fick lixom ingen hämnd alls kan man säga eftersom han typ va as snäll direkt från början att rida o hade värsta härliga galoppen,så jag red han nästan varje dag i min gips skena....

Såret från han till finger läkte dåligt pga av att jag inte skötte mej ang såret , o frisk hud vill ju växa ihop med frisk hud....Så till slut vart mitt finger böjt,jag kunde inte räta ut de (långfingret)

O så fick ja gå i flera år o jag gjorde inget åt det heller förrän ja flyttade upp till Östersund så idag har ja bara fulärret kvar.....





Jag tror de syns ganska bra på bilden..:)

Klart man må berätta de ang travet hahahahaha......



Fortsättning följer.......



TJING.....

Kommentarer

Postat av: Bettan

Publicerad 2008-08-23 16:46:05

Du har mail!

Nu är det snart dags att kolla rätta raden och har vi tur så är det vår tur, borde va de iaf.

Pyss

Postat av: Helena

Publicerad 2008-08-23 21:37:51

Kul läsning !! Du verkar ha varit med om en hel del.. Handen såg lite tilltygad ut.. Aj aj...

Postat av: Bettan

Publicerad 2008-08-24 13:16:59

OK ska rota lite på "kontoret" hahaha........

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

raskan99

Ta mej som jag är när jag inte vart som ja skulle.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela