Sanna Panna

Eldsvådan..........

Publicerad 2009-11-27 14:05:35 i min första blogg,

Helt otroligt va fort de går.....snart JUL hahaha ne ba skoja..
Igår så hade ja en trött dag typ ,ja jag va slapp o kände mej allmänt degig..
Tittade på tv en del ,somnade i soffan o vakna om vartannat..

Tobbe jobbade jouren igår kväll o som alla andra torsdagar så hade han hockeyträning efteråt.
Jag skulle mysa till de lite när ja skulle glo på tv:n så ja tände lite värmeljus,det kallar jag för mysfaktor.

Jag hade hittat ett porslinsfat på en loppis som de inte va så höga kanter på o de va lite sött sådär så ja köpte den fatet för en tjuga,tänkte det där kan ja använda som fat till värmeljusen.

Jag har ju mer sk koppar som man ska ha värmeljus i så ja gick runt ja o tände upp så de vart lite mysigt nu nör de är så svart ute..

SEN satte jag mej vid datorn en stund ....
Åååå när jag sitter där så ser jag typ ja de såg ut som de skulle va typ blomflugor fast detta va inga flugor utan nått svart grejjs som flög omkring framför mej o ja överallt,tänkte va faaaaan ere där???
Men ja satt kvar en stund till vid datorn ja ........
Ååå det v art mer o mer av de där svarta...men va fan???
Må ju gå o kolla va de är???
Går in i köket först Mmmm näääee inge där som ja kan se o sen gick ja in i vardagsrumme....ser att hela taket e svart av rök o på bordet där jag så vackert hade ställt min inköpta skål för värmeljus stod i full brand o ja jag menar va ja säger,de va som vörsta majbrasan Hmmm vänta nu få seeee....
VATTEN???
Kom precis på mej själv att de ska man ju INTE ha på för då blir de ju bara värre....

Kuta ut i köket o där hade ja ju gjort iordning sen förut en hel hög med reklamtidningar så ja greppa den o la den på ELDSVÅDAN o tryckte till sådär på sidorna så elden skulle kvävas...

Billy kände säkert på sig att de va nått som inte stämde så han vart typ skiträdd o kuta ut i hallen o la sig o kevin ja han kute typ efter mej o på mej så han fick ja dírekt sparka till för att han skulle flytta på sig........
När jag skulle dååå lyfta upp hela arsenalen så tänkte jag inte på att de va nog rätt varm vilket gjorde att jag brände mej rejält på fingarna men eftersom paniken steg i mej så kunde ja ju heller inte släppa skiten utan slog upp altandörren med dojjan o slänge ut de på altan/de skulle vart ute på marken men ja brände mej så mkt .....

Hela nedre botten inkl köket va alldeles svart av rök......
Tänk om ja hade sovit??? Då hade ja heller inte vaknat för röken gör ju så att man direkt blir medvetslös....tänk om,tänk om.........

Öppnade fönstret o köket o i vardagsrummet + altan dörren fick stå öppen o vädra....
Jag vart fan rädd ja.....men nu gick de ju bra till slut........










Det måste vart värmeljusen som ha börjat brinna???
Skålen är ju gjort av porslin o den kan man ju typ kasta in i ugnen utan att den skulle bli förstörd ju..





Bordet ser nu mera ut såhär o duken ja den va ju bara o kasta e ju kolsvart den.,..

Fläcken på bordet kanske är ca 10-12 cm i diameter........

Panikvarning vart de iaf men ja fixade ju det....TUR DE...:)




TJING............

Kommentarer

Postat av: Kjell

Publicerad 2009-11-27 15:23:39

Va fan va de som bra då? Kan ju inte vare värmeljusen eller

Postat av: Bettan

Publicerad 2009-11-27 16:42:35

Dig kan man inte lämna ensam längre stunder ju ;-) Tur det gick bra. J-a märkligt att det kunde ta fyr så där.

Puss

Postat av: kvigan

Publicerad 2009-11-27 18:13:21

Fan va tur du va vaken å inte slumrade till

puss påre

jodå ja lever å mår hyfsatS

men rätt trött nu men papps får ju börja göra nåt på freda så då får ja sova ikapp hoppas ja



hörs

Postat av: Häxan

Publicerad 2009-11-27 18:38:24

Detta måste vara som att se döden i vitögat....tänk om....Fy vad otäckt. Men det som troligtvis hände var att om man ställer många värmeljus tätt så kan dom börja brinna för det blir så varmt. Därför måste man ha mellanrum bland ljusen. Tur det gick bra. hur mår fingrarna? Kram....

Postat av: Jenny

Publicerad 2009-11-27 19:36:00

Jag vet inte om du tände med tändstickor eller tändare? Jag tänder nu mer endast med tändare eftersom det blev kvar en bit svavel en gång för oss i ett värmeljus och då blev det precis så där, det tokbrann! Huuuh läskigt ju!

Postat av: Helen

Publicerad 2009-11-27 23:09:12

men shit!!! vilken tur att allt gick bra...

Postat av: Fridell

Publicerad 2009-11-28 00:10:43

Men satan vikken ryyyyyysare....huuuuua...skönt att du hade huvve på skaft å hiva ut skiten !



Kram karm

Postat av: Ann von Reis

Publicerad 2009-11-29 08:30:43

Du milde Antonius, vilken skräckupplevelse!!!!!

Var lite mer sparsam med ljusen, Sus! Som ovan sagts, stod dom nog för tätt så det blev överhettning!

Tur att du hade sinnesnärvaro och grejade eländet!

Krya på tassarna och var rädd om dig! (idag skall du bara tända ett ljus!)

Kram kram

Postat av: camillash

Publicerad 2009-12-18 01:35:14

Jag har nyligen läst att man inte ska ställa värmeljus sådär tätt på ett fat för dom värmer upp varandra så att dom i mitten blir så varma att dom antänder sig själva. Asfarligt! Tur det gick bra! Puss

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

raskan99

Ta mej som jag är när jag inte vart som ja skulle.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela