Sanna Panna

Döden...

Publicerad 2006-12-19 09:11:11 i min första blogg,

Gud vad tråkigt de låter men det kan oxå vara fint...
En tant på mitt jobb avled i söndags natt hon va svårt sjuk
Från att ha mått relativt bra på fredagen o lördags förmidda så vart hon tvärdålig på lördag em.
Jag jobbade natten den helgen, Jag o min kollega satt vid hennes sida större delen av natten såg till att hon låg bra,vi fuktade hennes läppar.
Hon fick morfin (det rensar upp bubblet i lungorna)
Hennes svägeska var hon henne oxå. Hon sa hon skulle höra av sig om det vart några förändringar under natten.
Kl 00 30 bestämde vi oss för att gå ner o titta till henne,svägerskan låg o sov på en utdragsäng.
Vi gick fram till M säng det va tyst det va lugnt,vi lyssnade på henne nej inga andetag ingeting.
Hon hade gått vidare.vi väckte svägerskan o sa att M hade nu avlidit hon rusade upp ur sängen o vart jätte lessen hon sa jamen ja va ju nyss upp å fuktade hennes läppar.
Ja sa jag men de här måste ha skett precis nu när vi kom.

Vi ringde nattsyrran o berättade att M hade avlidit för hon ¨måste komma o konstarera dödsfallet.
Sedan fick hon prata med M anhörig att nu ska personalen göra henne fin så du får sitta härute en stund (allmänna köket)

Vi tvättade henne kammade henne satte på henne de finaste kläder hon hade bäddade rent.
Sedan lade vi ett VITT lakan på henne.
Hon såg lugn ut hon hade fått ro.
Ställde fram en tavla på henne när hon va ung (kan ju säga att hon såg ut som en filmstjärna)
ett ljus o en blomma.

Hennes svåra sjukdom va över nu har hon fått ro.
Det va bara fint allting
Svägerskan kom in o tottade på henne o hon börja gråta :ååå gud som fin hon är va dukti ni är sa hon .
hmmmm ja...jo..vad säger man.

Hon åkte hem sedan för att komma med  de sina dagen efter o säga ett sista farväl.....

Kommentarer

Postat av: Linnea

Publicerad 2006-12-19 15:16:31

Du är så duktig du mamma. Så snäll med andra människor och gamla människor inför deras sista vila. Jag vet att dom tackar dig för det där uppe i himlen..

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

raskan99

Ta mej som jag är när jag inte vart som ja skulle.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela